Cykl zajęć tematycznych w naszej Ekopracowni rozpoczęliśmy od bloku na temat segregacji odpadów. Zajęcia dla uczniów klas technikum i branżowej szkoły I stopnia przygotowała i przeprowadziła pani Ola.
Możemy poszczycić się tym, że w gminie Twardogóra segregację odpadów rozpoczęto już w roku 2001 - wtedy to na terenie miasta stanęły pierwsze kolorowe pojemniki. Tak dobrze znane nam dziś worki na odpady segregowane po raz pierwszy trafiły do gospodarstw domowych już w 2002 roku.
System gospodarki odpadami podlega jednak pewnym modyfikacjom - aby segregować prawidłowo i skutecznie należy znać aktualne zasady gospodarowania odpadami.
W czasie zajęć uczniowie mieli okazję analizować dane dotyczące segregacji - jak dużo odpadów produkujemy w gospodarstwach domowych, jaką ich część można po odpowiednim wysegregowaniu przetworzyć, jaki jest rachunek ekonomiczny i bilans ekologiczny prowadzenia segregacji odpadów w skali gospodarstwa domowego i całej gminy.
W czasie praktycznej części warsztatów uczniowie sprawdzali, z jakich materiałów są wykonane różne opakowania (jak oznaczają to producenci opakowań), czy da się je zakwalifikować do którejś z grup odpadów wyodrębnionych, czy muszą trafić do pojemnika na odpady zmieszane.
A czy Wy zastanawialiście się kiedyś, jak by to było, gdyby gminy nie prowadziły gospodarki odpadami? Czy byłoby to w ogóle możliwe przy dzisiejszej gęstości zaludnienia?
Segregacja odpadów to zagadnienie o wiele ciekawsze, niż może się na pierwszy rzut oka wydawać. Proste codzienne czynności - zgniecenie plastikowej butelki po napoju i wrzucenie jej do żółtego worka, umieszczenie słoika po majonezie w zielonym worku - już w skali gminy czy powiatu mają ogromne znaczenie ekologiczne i ekonomiczne.
Warto segregować odpady.